معرفی برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)
سنسورهای سیستم :
1- سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان : که از طریق سیستم مولتی پلکس (CAN) با شبکه ارتباط برقرار می کند.
توجه : در صورتی که در سیستم فرمان قطعه ای تعویض شود ،لازم است که نقطه صفر ( میزان بودن چرخها ) فرمان برای ECUاین سیستم شناسائی شود.
2- سنسور سرعت چرخ : که از طریق سیم معمولی به ECUمربوطه متصل می شود و در صورت تعویض نیاز به شناسائی ندارد.
3- سنسور سرعت خودرو حول محور : Zکه از طریق سیم معمولی و مولتی پلکس به ECUمربوطه متصل می شود.
4- سنسور شتاب جانبی : که به ضربه و شوک جانبی حساس است و در موقع نصب ، جهت آن می بایست درست در نظر گرفته شود.
5- سنسور فشار باد تایرها : که در تمامی حالات فشار باد تایرها را بررسی می کند و اطلاعات را به ECU مربوطه ارسال می نماید .
شرح عملکرد سیستم :
اطلاعات مربوط به سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان ، میزان باز بودن دریچه گاز ، سرعت خودرو و...... که بر اسـاس شـرایط راننـدگی مـورد دلخـواه راننده تنظیم شده و نیز اطلاعات سرعت خودرو حول محور ، Z سنسور شتاب جانبی نیز بر اساس وضـعیت خـودرو روی جـاده ، بـه ECUسیسـتم ESP وارد می شود و پس از پردازش توسط آن ، و در صورتی که انحراف مسیر خودرو توسط آن ردیابی شود ، مسیر حرکت را اصلاح می نماید.