وظیفه این کنترلها ، فعال یا غیر فعال کردن تجهیزات الکتریکی خودرو به شرح زیر می باشد :
- چراغ های خودرو
- راهنما
- بوق
- برف پاک کن های جلو و عقب
- کنترل رادیو
- تریپ کامپیوتر
- کروز کنترل
تمامی موارد فوق باید به گونه ای باشد که راننده به راحتـی و بـدون نیـاز بـه برداشتن چشم از جاده و رها کردن فرمان به آنها دسترسی داشته باشد .
کنترلهای کنار فرمان ساده :
منظور از کنترلهای ساده آن نوع کنترلهایی است که در آنها هر کلیـد کنتـرل از طریق یک سیم اختصاصـی کنتـرل سیسـتم مربوطـه را انجـام مـی دهـد . هـر موقعیت دسته ، مانند یک کلید مجزا عمل مـی کنـد .( نظیـر خـودرو پرایـد) بـر حسـب نـوع خـودرو ، کنترلهـا یـا مسـتقیماً باعـث فعـال یـا غیـر فعـال کـردن سیستمهای الکتریکی می شوند و یا سیگنالی را برای یک کنترل یونیت ارسـال می کند تا کنترل یونیت دستور مناسب را به سیستم مربوطه ارسـال نمایـد در حالت دوم ، توسط دستگاه عیـب یـاب مـی تـوان تغییـر وضـعیت (status) را مشاهده نمود .
کنترلهای کنار فرمان جریان کم:
در این نوع از کنترلها از الکترونیک بهره گرفته شده است این به معنی آن است که هر موقعیت دسته کنترل ، مرتبط با یک مدار الکترونیکی بوده که درخواست مربوطه را به صورت کد در آورده و برای کامپیوتر ارسال می کند .
مزیت استفاده از این تکنولوژی کاهش مقدار سیمها در قسمت بالایی میل فرمان و نیز کاهش عمده شدت جریـان عبـوری از کلیـدها می باشد این تکنولوژی در خصوص چراغها و برف پاک کن بکار گرفته شده و قسمت اصلی آن تشکیل شده از شبکه ای از دیودها که در واحد کنترل مربوطه قرار گرفته اند .
نحوه کارکرد : شبکه دیودها توسط 10سیم و به شرح زیر از دو قسمت به UCHیا کامپیوترمرکزی متصل می شود .
قسمت ورودی: شامل 5سیم بوده و توسط UCHو به واسطه یک مقاومت به برق مثبت متصل می شوند .
پایه های (10 ،13 ،8 ،12 ،4)
قسمت خروجی : شامل5 سیم بوده و توسط UCHو به واسطه ترانزیستور به بدنه ( منفی) متصل می شوند ( پایه های 14 ،2 ،5 ،3و 9 )
هر کلید در کنترلهای فرمان متناظر با یکی از دیودها است در صورت بسته شدن هر کلید دیود مربوطه توسط UCH و از راه مقاومت تغذیه می شود ( سمت آند)
در ضمن سمت کاتد متصل به ترانزیستور داخل UCHمی باشد .