info@digitalkhodro.org
021-62999292
09352199292
9 الی 17

ایمنی

  • کمربند ایمنی

كمربند ايمني در هنگام وقوع تصادف، سرنشينان و راننده را در سر جاي خود نگه مي دارد و همچنين كمربند ايمني در صورت برخورد يا چپ كردن خودرو ، سرنشينان را در صندلي هاي خود نگه داشته و از خارج شدن و پرت شدن سر نشينان از جاي خود جلوگيري مي كند. كمربندها داراي جمع كن هايي هستند كه حساس به لختي(اينرسي) هستند و در هنگام وقوع تصادف، كمربند را در جاي خود قفل مي كنند. مكانيزم و اجزاي يك كمر بند ايمني در شكل زير آمده است.

 ایمنی

  • کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده

اين نوع كمربند فقط بر روي خودروهايي كه داراي سيستم كيسه هوا مي باشند نصب مي باشد. وظيفه اين سيستم كشيدن كمربند هاي ايمني جلو به گونه اي است كه مسافر به سمت صندلي كشيده شود و بدين ترتيب موجب افزايش بازده كمربند ايمني گردد هنگامي كه اين سيستم فعال مي شود ، قفل كن ، كمربند را در محل خود ثابت نگه مي دارد . پس از اينكه كمربندها قفل شدند، فقط مقدار كمي حركت در كمربندها وجود خواهد داشت و حركت به جلوي سرنشين را در طي برخوردها ، بسيار محدود مي كند. كمر بند ايمني در هنگام بروز تصادف و يا ترمز ناگهاني و شديد ، سرنشينان را محكم نگهداشته و از پرتاب سرنشين به بيرون خودرو جلوگيري مي كند.

بنا به دلايل فوق است كه بستن كمربند ايمني براي سرنشينان جلو و عقب ضروري است. اين سيستم مي بايست پس از هر بار فعال شدن و يا گذشتن  10سال از عمر مجموعه ايربگ توسط نمايندگي هاي مجاز تعويض گردد .

** اخطار

هنگامي كه سيستم سفت كننده فعال مي شود ، همراه با صداي بلند و پخش يك دود بي خطر مي باشدكه هر دوي آنها به علت تركيدن كارتريج منفجر شونده مخصوص مي باشد .

 

  • نکاتی در مورد بستن کمربند ایمنی

قلاب و زبانه قفلي كمربند را گرفته و از روي بدن خود عبور دهيد. اطمينان حاصل كنيد كه كمر بند گره و يا پيچ نخورده باشد. زبانه قفل را داخل قلاب فشار داده و آن را محكم كنيد .پس از بستن يكبار آن را بكشيد تا مطمئن شويد كه به درستي در محل خود قرار گرفته باشد. قسمتي از كمربند كه بر روي شكم بسته مي شود ، بايستي در پايين ترين محل خود و به بهترين نحو ، محكم بسته شود. تمامي تنظيمات مربوط به كمربند ايمني را هنگامي كه خودرو متوقف مي باشد انجام دهيد. مراقب باشيد كه كمربند ايمني بر روي اجسام سخت و شكستني موجود در جيب شما قرار نگيرد. از بكار بردن يك كمر بند ايمني براي بيش از يك نفر اجتناب نماييد. از نشاندن كودك بر روي پاهاي خود در هنگام رانندگي ، اجتناب نماييد .

  • کیسه هوا و کمربند پیش کشنده

در حال حاضر كمربند ايمني، پيش كشنده كمربند و كيسه هوا موثرترين سيستم هاي محافظت در هنگام تصادف شديد به شمار مي روند. تحقيقات در مورد حوادث رانندگي نشان داده است كه كمربند به تنهايي كافي نيست، در  68درصد موارد كيسه هوا سطح ايمني خوبي را تامين مي كند. بر اساس بررسي هاي به عمل آمده پيش بيني مي شود كه اگر همه خودرو ها، در سراسر جهان، به كيسه هوا مجهز شوند تعداد مقتولان حوادث رانندگي در هر سال بيش از   50000 نفر كاهش مي يابد. كيسه هوا ، يك وسيله ايمني مكمل با كمربند ايمني مي باشد و در هنگام وقوع ضربات شديدي كه به جلوي خودرو وارد مي شود ، عمل مي كند. در صورت چنين حوادثي ، وظيفه كيسه هوا اين است كه با باد شدن از آسيب رسيدن به سر و شانه راننده و همچنين از برخورد سرنشين كنار راننده به داشبورد جلوگيري كند .

** توجه

كيسه هاي هواي جلو در بسياري از تصادفات نظير برخوردهاي جانبي، برخورد از عقب و يا واژگون شدن خودرو عمل نخواهد كرد و همچنين به سرعت معيني بستگي ندارد، بلكه به جهت ضربه و شدت ضربه بستگي دارد .

 

  • عملکرد سیستم

در اثر برخورد شديد جلوي خودرو، كيسه هوا باد شده و محفظه خود را بر روي غربيلك فرمان و يا داشبورد باز مي كند. كيسه هوا ابتدا ضربه ناشي از پرتاب سرنشينان به جلو را جذب كرده و سپس به سرعت خالي مي شود تا ديد سرنشين حفظ گردد و همچنين مشكل تنفس براي سرنشين به وجود نياورد. مواد بكار رفته براي باد كردن در اين بالشتك ها ممكن است باعث بروز ناراحتي براي سرنشين گردد. تمامي اين مجموعه مراحل طي زماني در حدود يك دهم ثانيه رخ مي دهد.

سيستم شامل قسمتهاي زير مي باشد:

  • سيستم هوشمند تشخيص ضربه مركزي و واحد كنترل كه سيستم كيسه هوا را در اثر هر گون ضربه مستقيم و يا نزديك به آن تحت زاويه مشخص و با شدت كافي فعال مي كند.
  • كيسه هواي راننده در زير قسمت مركزي غربيلك فرمان قراردارد.
  • كيسه هواي سرنشين بر روي داشبورد خودرو و زير روكش قرار دارد. (مطابق تجهيزات خودرو ، كيسه هواي مسافر مي تواند غيرفعال شود.)
  • يك چراغ هشدار دهنده بر روي داشبورد خودرو كه پس از روشن شدن سوئيچ موتور به مدت چند ثانيه روشن باقي مي ماند و سپس خاموش مي شود( نشان بر سالم بودن سيستم مي باشد.) در صورت روشن ماندن مداوم اين چراغ به نمايندگي هاي مجاز مراجعه نماييد .

** هشدار

از قرار دادن صندلی مخصوص کودک در صندلی جلویی خودرویی که مجهز به سیستم کیسه هوای مسافر باشد باید اجتناب کرد .

ایمنی 1

برخی خودروها دارای سیستم غیرفعال سازی کیسه هوای مسافر می باشد که هنگام نصب صندلی مخصوص کودک می توان کیسه هوای مسافر را غیر فعال کرد .

  • موارد احتیاطی

1- از قرار دادن اشیاء و یا چسباندن آنها بر روی‌ غربیلک‌ فرمان اجتناب نمایید ، زیرا در صورت فعال شدن سیستم‌ کیسه‌ هوا ممکن‌ است‌ به‌ صورت شما آسیب‌ برساند .

2- هیچ‌ نوع شیئی‌ را بین‌ خود و کیسه‌ هوا قرار ندهید .

3- هرگز با قرار دادن دست‌ های‌ خود در وسط‌ غربیلک‌ فرمان رانندگی‌ نکنید .

4- از قرار دادن ابزار و اشیاء بر روی‌ داشبورد اجتناب نمایید، زیرا ممکن‌ است‌ در اثر فعال شدن کیسه‌ هوا به‌ سرنشین‌ مجاور ، آسیبی‌ برسد و یا در عملکرد سیستم‌ کیسه‌ هوای‌ راننده خللی‌ وارد کند. اطمینان حاصل‌ نمایید که‌ سرنشین‌ جلو پاهای‌ خود را بر روی‌ داشبورد در حین‌ حرکت‌ خودرو نگذاشته‌ باشد.

5-  مسافر و راننده همیشه‌ سعی‌ نمایند که‌ به‌ حالت‌ عمودی‌ قرار گیرند و از دراز کشیدن و یا تکیه‌ دادن به‌ در ، در حین‌ رانندگی‌ اجتناب نمایید .

 

  • کیسه هوای جانبی جلو

این‌ نوع سیستم‌ در صندلی‌ های‌ جلو جاسازی‌ شده است‌ که‌ هنگام برخوردهای‌ جانبی‌ شدید برای‌ محافظت‌ از ناحیه‌ شکم‌، گردن و سر سرنشینان عمل‌ میکند و تنها سمتی‌ که‌ ضربه‌ جانبی‌ وارد شده فعال می‌ شود . در این‌ نوع خودروها که‌ دارای‌ سیستم‌ کیسه‌ هوای‌ جانبی‌ می‌ باشد هرگز از روکش‌ صندلی‌ نباید استفاده کرد .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید