info@digitalkhodro.org
021-62999292
09352199292
9 الی 17

کمپانی سایپا

_01__.png


سایپا، (سرواژهشرکت سهامی ایرانی سازنده خودرو (به فرانسویSociété anonyme iranienne de production des automobile)) شرکت خودروساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ تٱسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن، بودند و از سال ۱۳۴۷، سایپا که مقر آن در تهران بود، بسیاری از مدل‌های ژیان را می‌ساخت.

دولت جمهوری اسلامی، شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ به‌مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، تولید خودروی پراید نخستین خودروی سایپا آغاز و در سال ۱۳۸۷ تیبا دومین خودروی ملی ایران که همهٔ اجزای آن ساخت ایران است، رونمایی شد. این خودرو،

عرضهٔ محصولات سایپا در ایران را ادامه بخشید اما در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سایپا چندین خودروی انحصاری را طراحی و به بازار عرضه کرد که همگی با استقبال مشتریان روبرو شدند: تیبا ۲، ساینا، کوییک. همچنین شاهین که بدنۀ آن برپایۀ پلتفرم بی تویوتا و پیشرانهٔ آن برپایۀ پیشرانهٔ پژو ۳۰۱ است، دومین گام ایران برای ساخت خودروی ملی نامیده شد.

سایپا، در سال ۱۳۴۴ با نام خودروهای شرکت سایپا، وانت آکا و سواری ژیان بودند. تجاری SAIPAC کامل: Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën و با مشارکت خودرو ساز فرانسوی، سیتروئن بنیان نهاده شد.[۲]

این شرکت از سال ۱۳۴۷، انواع مدل‌های ژیان را می‌ساخت. در سال ۱۳۵۲ با یک توافق با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدل‌های ۲ و ۴ در به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب نیز در مدل‌های معمولی و دو لوکس ساخته شدند.[۲][۳]

در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به نام کنونی آن، سایپا تغییر پیدا کرده‌است که کوتاه شدهٔ «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.[۲]

 


سایپا

نماد سهام شرکت خساپا
صنعت خودروسازی
بنا نهاده ۱۳۴۵ (۵۶ سال پیش)
بنیانگذاران آنتوان آیسه
کریستین اودس
دفتر مرکزی تهران، ایران
مدیر عامل اجرایی محمدعلی تیموری
رئیس هیئت مدیره علی شیدایی
محصولات خودرو
قطعات خودرو
درآمد افزایش ۸ میلیارد دلار (۲۰۱۱)[۱]
سود خالص کاهش ۱۲۲٬۱۳۷- میلیارد ریال (۱۳۹۹)
وبگاه

 

مستندات فنی خودرو

_01__.png