پژو ۲۰۰۸ یک خودروی کراس اوور کوچک تولیدشده توسط شرکت پژو فرانسه است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو ژنو از آن رونمایی شد. بنابر تصمیم پژو مبنی بر عدم تولید ۲۰۸ اسدبلیو، این خودرو به عنوان جایگزین خودروی پژو ۲۰۷ اسدبلیو معرفی شد. این خودرو با کد A94 و بر روی پلت فرم PF1 طراحی و توسعه یافتهاست و دارای قطعات الکترونیکی مشترک با پژو ۲۰۸ میباشد و با گیربکسهای ۵ و ۶ دنده دستی و ۴ تا ۶ دنده اتوماتیک عرضه میشود.
پژو ۲۰۰۸ یک خودروی کراس اوور براساس پژو ۲۰۸ میباشد. پژو در پایان آوریل سال ۲۰۱۲، در نمایشگاه خودروی پکن از کانسپت Urban Crossover رونمایی کرد. سپس در همان سال در نمایشگاه خودروی پاریس، همان کانسپت با نام کانسپت پژو ۲۰۰۸ معرفی شد. در نهایت در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳ تولید و عرضهٔ تجاری آن به عنوان جایگزین پژو ۲۰۷ SW در اروپا آغاز شد. تنها ۶ ماه بعد از آغاز تولید، ۶۰٫۰۰۰ دستگاه از این خودرو در اروپا به فروش رسید که از این مقدار، ۲۵٫۰۰۰ دستگاه آن در فرانسه فروش رفت که فراتر از تخمین پژو (۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه در ۱۲ ماه ابتدایی تولید) بود. همین امر باعث شد تا کارخانه پژو در مولوز، با بیش از ۲ برابر ظرفیت خود فعالیت کند و تولید ظرفیت خود که ۳۰۰ دستگاه خودرو در روز بود را به روزی ۷۰۰ دستگاه برساند.
پژو ۲۰۰۸ در چهار کارخانهٔ پژو در مولوز فرانسه، ووهان چین، پورتو رئال برزیل (از ۲۰۱۵) و تهران ایران (از ۲۰۱۷) تولید میگردد که از بین این کارخانهها، ۷۳٪ تولید پژو ۲۰۰۸ مربوط به سایت تولیدی در مولوز فرانسه میباشد که همین امر باعث میشود این خودرو به نشان Origine France Garantie[۱] دست یابد.
در سال ۲۰۱۵، یک نسخهٔ ویژه از پژو ۲۰۰۸ با نام Urban Cross در دسترس بود که بیشترین سطح امکانات را ارائه میداد و دارای تنوع موتور فراوانی بود.
در برزیل، پژو از دو کانسپت از پژو ۲۰۰۸ و پژو ۲۰۸ با نامهای Pyrit و Kyanit رونمایی کرد که وجه تمایز کانسپت ۲۰۸Pyrit از نمونهٔ اصلی، رنگ ترکیبی مشکی-مسی مات، چراغهای دی لایت، راهنماهای ال ای دی، اگزوز متفاوت و رینگهای خاص بود. همچنین کانسپت ۲۰۰۸Kyanit دارای بدنه با رنگ ترکیبی مشکی-آبی، رینگهای ۱۸ اینچی و اگزوز دوگانه بود.
در ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۶، پژو از ۲۰۰۸ فیس لیفت شده تحت نام فاز دوم، در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. پژو ۲۰۰۸ جدید علاوه بر تفاوت در چهره، از امکانات جدیدتر و موتورهای با سطح تکنولوژی بالاتر و استانداردهای آلایندگی بسیار بالاتر بهره میبرد.
تولید انبوه فاز دوم این خودرو با داخلیسازی ۳۰٪ به همراه صادرات ۳۰٪ی تولیدات، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲ می ۲۰۱۷ میلادی) در ایران، در شرکت ایکاپ آغاز شد.[۲] پژو ۲۰۰۸ مونتاژی در ایران، فاقد سقف پانوراما، کیلس استارتر، صندلی چرم، گرمکن صندلی و پاورگریپ است اما امکاناتی ساده مانند کروز کنترل، نمایشگر میزان باد لاستیک (TPMS)، فرمان برقی و دوربین دنده عقب را در کابین دارد. تولید پژو ۲۰۰۸ تا سال ۱۳۹۹ ادامه داشت.[۳]
پژو ۲۰۰۸ جوایز متعدد بینالمللی فراوانی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، ایرلند و لهستان کسب کردهاست. در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳، جایزهٔ بهترین خودروی سال اروپا Auto Europa 2014 (با جایزهٔ خودروی سال اروپا اشتباه نشود) را کسب کرد. این جایزه، بهطور سالیانه توسط داورانی از اتحادیه ژورنالیستهای خودرو ایتالیا (UIGA) به خودروهای برگزیده اعطا میگردد. خودروهای شرکتکننده در این داوری باید حداقل ۱۰٫۰۰۰ دستگاه در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا فروخته باشند و فروش آنها در بین ماههای سپتامبر و اوت سال قبل آغاز شده باشد.
در نوامبر سال ۲۰۱۳، انجمن نویسندگان خودرو ایرلند در بخش خودروی شهری چند منظوره، جایزهٔ بهترین خودروی سال ۲۰۱۳ را به پژو ۲۰۰۸ اهدا کردند.
در دسامبر سال ۲۰۱۳، پژو ۲۰۰۸ در بخش بهترین خودروی اس یو وی/کراس اوور لهستان، جایزه Golden Steering Wheel را دریافت کرد.
پژو ۲۰۰۸ جوایز بسیار دیگری را نیز از آن خود کردهاست که از آنها میتوان به جوایز خودروی سال ۲۰۱۴ از دید دو مجله ویژه بانوان اسپانیا به نامهای Elle و Mujer Hoy اشاره نمود.
پژو ۲۰۰۸ در ایران، با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو THP163 دارای قدرت ۱۶۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و با حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتون-متر که در دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود، ارائه میگردد.[۴] مصرف سوخت بنزین پژو ۲۰۰۸ در مدل ۱٫۶ لیتری توربوی ۱۶۳ اسب بخاری در هر ۱۰۰ کیلومتر در جاده ۴٫۹ لیتر، در شهر ۹٫۸ لیتر و ترکیبی ۶٫۷ لیتر گزارش شدهاست.[۵]