کمپانی سایپا
سایپا، (سرواژه: شرکت سهامی ایرانی سازنده خودرو (به فرانسوی: Société anonyme iranienne de production des automobile)) شرکت خودروساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ تٱسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن، بودند و از سال ۱۳۴۷، سایپا که مقر آن در تهران بود، بسیاری از مدلهای ژیان را میساخت.
دولت جمهوری اسلامی، شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ بهمالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، تولید خودروی پراید نخستین خودروی سایپا آغاز و در سال ۱۳۸۷ تیبا دومین خودروی ملی ایران که همهٔ اجزای آن ساخت ایران است، رونمایی شد. این خودرو،
عرضهٔ محصولات سایپا در ایران را ادامه بخشید اما در دهههای ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سایپا چندین خودروی انحصاری را طراحی و به بازار عرضه کرد که همگی با استقبال مشتریان روبرو شدند: تیبا ۲، ساینا، کوییک. همچنین شاهین که بدنۀ آن برپایۀ پلتفرم بی تویوتا و پیشرانهٔ آن برپایۀ پیشرانهٔ پژو ۳۰۱ است، دومین گام ایران برای ساخت خودروی ملی نامیده شد.
سایپا، در سال ۱۳۴۴ با نام خودروهای شرکت سایپا، وانت آکا و سواری ژیان بودند. تجاری SAIPAC کامل: Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën و با مشارکت خودرو ساز فرانسوی، سیتروئن بنیان نهاده شد.[۲]
این شرکت از سال ۱۳۴۷، انواع مدلهای ژیان را میساخت. در سال ۱۳۵۲ با یک توافق با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدلهای ۲ و ۴ در به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب نیز در مدلهای معمولی و دو لوکس ساخته شدند.[۲][۳]
در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به نام کنونی آن، سایپا تغییر پیدا کردهاست که کوتاه شدهٔ «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.[۲]
نماد سهام شرکت |
خساپا |
صنعت |
خودروسازی |
بنا نهاده |
۱۳۴۵ (۵۶ سال پیش) |
بنیانگذاران |
آنتوان آیسه کریستین اودس |
دفتر مرکزی |
تهران، ایران |
مدیر عامل اجرایی |
محمدعلی تیموری |
رئیس هیئت مدیره |
علی شیدایی |
محصولات |
خودرو قطعات خودرو |
درآمد |
۸ میلیارد دلار (۲۰۱۱)[۱] |
سود خالص |
۱۲۲٬۱۳۷- میلیارد ریال (۱۳۹۹) |
وبگاه |
|